Pirater i klassrummen? – så använder lärare rörlig bild i undervisningen

Det talas ofta om privatpersoners ansvar och skyldigheter att betala för kreativt innehåll, men det förekommer att även arbetsplatser, föreningar och offentliga miljöer visar film från olagliga källor. Skolan är inget undantag. Hur ser användandet av film och tv ut i skolan? Vilken typ av streamingtjänster används? Är de lagliga eller inte? Hur ser lärarnas kunskaper ut när det kommer till upphovsrätt för visning av rörlig bild i skolan? För att få svar på dessa frågor lät FTVS genomföra en riksomfattande attitydundersökning bland svenska gymnasie- och högstadielärare. 

På seminariet redogjorde Lukas O. Berg från Insight Intelligence för resultaten. Undersökningen visade att åtta av tio lärare tror att andra lärare medvetet eller omedvetet bryter mot upphovsrätten i klassrummet, och att enbart hälften av lärarna anser sig ha tillräcklig kunskap om vilka regler det är som gäller. 

Efter presentationen följde ett panelsamtal med Miia Austa, styrelseledamot Lärarnas Riksförbund, Ulla Hamilton, VD Friskolornas Riksförbund och Bodil Båvner, utredare SKL, om vem som egentligen hade ansvaret, och vad man kunde göra för att säkerställa att lärare inte bryter mot upphovsrätten när de visar rörlig bild i undervisningen. Panelen var enig i att rörlig bild är ett mycket viktigt inslag i skolan, att läraren bär huvudansvaret för att säkerställa att denna ej bryter mot upphovsrätten men skolledarna behöver göra mer för att säkerställa att lärarna har den information och stöd som de behöver.

Se hela seminariet här:

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s